Friday, December 10, 2010

Apa sebenarnya acuan diri saya?

Salam 'alayk,
kadang-kadang selalu (kadang-kadang,selalu?) saya bertanya dan terdetik dalam hati saya.

Apakah nilai/pegangan sebenar yang harus saya pegang?

Saya sudah 19 tahun. Sepatutnya saya sudah ada 'satu pegangan' yang kukuh dalam diri untuk di paut bagi meniti kehidupan alam dewasa yang lagi mencabar.

Kadang2 saya bertanya. Apakah acuan/pegangan itu sudah mantap? sudah pasti ? sudah betul?

Saya dibesarkan dalam keadaan ilmu/suasana keluarga Islam yang agak kuat dan di samping itu juga dipengaruhi oleh ilmu/ filem/ cerita/ pembelajaran / ala moden/ dari segi akademik daripada Barat. (Saya rasa hampir keseluruhan rakyat Malaysia juga dibesarkan sebegini)

Bila sampai satu tahap umur saya waktu saya menaip blog post ni, saya sering bertanya kepada diri sendiri dan melihat sendiri keadaan saya .

Kadang-kadang saya tawadduk, penuh sifat dan ciri-ciri Islam dan kemelayuan. kadang-kadang saya bersifat moden dan kebaratan melampau. Bahasa inggeris pun kadangkala dicampur adukkan dalam bahasa malaysia saya.

Saya jadi hairan. Tapi, jawapannya cukup mudah. SEIMBANGKANLAH! Dunia dunia juga. akhirat akhirat juga. Malaysia malaysia juga. Tanah air tanah air juga. Pengaruh barat pengaruh barat juga.

Paham?


Ke tak paham?

hehe.

No comments:

Post a Comment