Sunday, January 30, 2011

At Taubah : Ayat 53

سم الله الرحمن الرحيم

  1. Katakanlah: "Nafkahkanlah hartamu, baik dengan sukarela ataupun dengan (kerana) terpaksa, NAMUN nafkah itu sekali-kali tidak akan diterima (segala amal itu) dari kamu. Sesungguhnya (ini adalah kerana) kamu adalah orang-orang yang fasik.

PENGAJARANNYA

Dalam bahasa, fasik (al-fisq) maknanya adalah keluar (al-khurûj). Sementara itu, secara istilahnya pula, orang fasik itu adalah orang yang menyaksikan (yang tahu tentang sesuatu hukum) tetapi tidak meyakini dan melaksanakan. Dalam kata lainnya fasik (al-fisq) bermakna maksiat, meninggalkan perintah Allah, dan menyimpang dari jalan yang benar. Fasik juga boleh di sama ertikan dengan menyimpang dari agama dan cenderung pada kemaksiatan, sepertimana iblis dan syaitan yang sentiasa melanggar perintah Allah (fasaqa), yakni menyimpang dari ketaatan kepada-Nya (ketaatan kepada Allah Taala).

Ya Allah, Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah semua. Kalau melihat kepada ciri-ciri orang yang fasik kepada Allah seperti di atas, kebanyakan kita termasuklah diri saya sendiri, nyata sukar untuk melepasi batasan dan rintangan ini kecuali dengan IMAN dan TAKWA. Jika kita tidak berusaha mengatasi masalah sikap sepeti di atas itu (fasik), maka rugilah segala sedekah yang kita keluarkan selama ini. Bayangkanlah Muslimin dan Muslimat, apabila kita MATI nanti hanya 3 perkara yang kita bawa bersama yakni:-

  1. Amal dan sedekah jariah kita. (terhakis kerana kita fasik tadi)
  2. Ilmu yang kita sampaikan dan memberi manfaat kepada yang lain dengan ilmu itu.(kena berilmu sebelum menyampaikan sesuatu ilmu itu)
  3. Anak soleh/solehah yang beramal soleh kerana Allah dan mendoakan kita.(susah nak ada akhir zaman ini)

JADI Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah semua, apa yang tinggal bersama kita untuk kita bawa bertemu Allah nanti di ALAM BARZAKH? Apakah kita akan meneruskan hidup dalam keadaan fasik kepada Allah itu? Jika semuanya tertolak kerana kefasikan kita itu, aniayalah kita Muslimin dan Muslimat bila kembali kepada Allah nanti.

PERINGATAN: Sesungguhnya kubur itu adalah merupakan tempat persinggahan paling ngeri sebelum akhirat - sabda Rasulullah Saw.



from Firman Allah via Facebook.com

No comments:

Post a Comment