Saturday, January 29, 2011

BERLUMBA MELAKUKAN KEBAIKAN - MUNAFASAH

BERLUMBA MELAKUKAN KEBAIKAN - MUNAFASAH

by FIRMAN ALLAH on Saturday, 29 January 2011 at 22:29

AL MUTHAFFIFIIN : AYAT 22 - 26

  1. Sesungguhnya orang yang berbakti (yakni melakukan kebaikan semasa hidup mereka) itu benar-benar berada dalam kenikmatan yang besar (dalam Syurga),
  2. mereka (duduk) di atas dipan-dipan sambil memandang (sesama mereka)
  3. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup mereka yang penuh dengan kenikmatan.
  4. Mereka diberi minum dari khamar yang suci murni (sejenis arak di Syurga) yang berada dilaknya (tempatnya).
  5. laknya (tempatnya) adalah kasturi; dan untuk yang demikian itu (untuk mendapatkan kesemua nikmat di syurga ini) hendaknya orang berlumba-lumba (melakukan kebaikan semasa hidup di dunia)

Allah menyukai manusia yang berlumba-lumba kepada melakuklan kebaikan dan kebajikan. Allah berjanji membalas dengan kenikmatan (Syurga) bagi mereka yang berusaha dan berlumba-lumba menyampaikan kebaikan dari ilmu-Nya. Ini kerana, barangsiapa yang berusaha untuk istiqomah dalam melakukan kerja-kerja kebaikan, amal jariah dan berdakwah pada setiap saat dari kehidupannya (mengikut kaedah yang mampu dilakukannya), InsyaAllah, baiklah balasannya nanti sebagaimana janji Allah dalam ayat di atas.

Dalam hal berlumba melakukan kebaikan ini, Rasulullullah Saw bersabda: "...Tidaklah boleh adanya dengki kecuali dalam dua perkara iaitu dengki terhadap seorang yang diberi harta oleh Allah, lalu di belanjakannya harta itu ke jalan Allah yakni jalan yang hak sehingga habis hartanya itu DAN dengki terhadap seorang yang dikurniakan Allah ILMU, lalu dia mengamalkannya dan mengajar kepada orang ramai ilmu kebaikan (agama) nya itu". - Hadis Riwayat Bukhari & Muslim.

No comments:

Post a Comment